Isnin, 4 Mei 2009

CERITA PASAI UBAN

Setiap kali membelek rambut di depan cermin, tentu ramai yang tidak terlepas menyelak helaian demi helaian rambut untuk memastikan wujudkah rambut putih atau lebih dikenali sebagai uban. Malahan tidak kurang juga yang menjerit sebaik melihat helaian-helaian halus ini mula muncul di kepala. Dan sudah tentu terlintas di hati,"Eh...dah tua sangat ka aku ni?" Kali ni bukan saya nak cerita pasai umur @ usia dah semakin banyak angkanya. Tapi tentang UBAN. Depa kata...uban tanda dah tua @ orang tua@ berumur. Tapi tak la orang tua saja yang beruban. Ada juga orang muda.Macam kawan saya dulu, form 1 dah beruban. Dia kata, rambut dia keras. Pasai tu cepat tumbuh uban. Saya pernah dengar dulu...orang tua-tua dok kata, kalau kena ketik tebuan, cepatlah tumbuh uban. Tak tau betui atau tidak. Tapi mungkin betui juga, pasai saya dulu memang pernah kena ketik tebuan. Patut la ni tumbuh uban.(he..he..tak mengaku dah tua). Apa-apa pun biar pi lah. Itu teori masing-masing. Pernah saya dengar ceramah sorang ustaz semasa saya dok belajar dulu, dia kata : Ada 13 perkara yang ada pada seseorang tanda Allah sayang kat dia. Dia sebut satu persatu. Hingga nombor 11, dia kata orang itu ialah orang yang sentiasa menggembirakan hati ibunya sepanjang hayat ibunya, nombor 12, adalah orang yang rambutnya menjadi putih kerana usianya. Dan nombor 13, orang yang sentiasa berusaha menggembirakan orang lain, sekurang-kurangnya dengan senyuman....Emm...senangkan untuk buat Allah sayang kat kita. So..., orang yang beruban itu menunjukkan Allah sayang...Jangan dok mengeluh pula jika uban mula tumbuh. Atau dok suruh anak cabut atau dok bubuh cat kaler hitam atau perang pulak. Terima la hakikatnya.....
===================
Cerita pasai uban ni teringat pulak masa kecik-kecik dulu. Duduk sembang-sembang dengan keluarga selepas makan tengah hari, mak minta saya dan adik carikan uban di kepalanya. Mak kata, kalau sapa dapat selai mak bagi sekupang. Cari-cari dapatlah 30 helai. Campur saya dan adik. So, kami dapatlah RM3. Kira berbaloi la tu. Bahagi dua...boleh la sorang seringgit lima kupang. Lecehnya mak tak bayar 'cash'. Dia kata tunggu mengerat padi nanti. Tak pa la mak. Kami kira halal lah....

Baru ni balik kampung di Kodiang....

Malam tu...Pak baru balik dari masjid. Buka baju. Buka songkok sambil menggaru-garu kepalanya. "Awat gatai kepala tak tau." "Tolong tengok kepala Tok Wan sat. Awat yang gatai sangat ni? Kalau chek jumpa rambut yang worna putih tu, chek cabut, kata pak sambil membaringkan badannya di atas tilam yang sedia ada depan TV. Anak saya yang bongsu memang suka kerja-kerja macam tu. Ikut abah dia dulu-dulu kot. "Kalau dapat selai Tok Wan bayar sekupang, pujuk pak lagi. Saya tersenyum melihat gelagat pak dengan cucunya itu. Teringat peristiwa saya dengan mak dulu-dulu.

Saya.....uban dah semakin merimbun. Yang hitam semakin tenggelam. Nak cabut....Tak payah la. Biarkan. Kan itu tandanya Allah sayang......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan